راهنمای تکنیک نفس کشیدن در زایمان طبیعی

آگاهی از روش صحیح نفس کشیدن به هنگام زامیان طبیعی میتواند به مانند یک دکتر متخصص اضافی در کنار شما باشد و زایمان راحت تری داشته باشید.

به گفته آلامتو و به نقل از نی نی بان؛ زایمان آنقدرها هم کار سختی نیست؛ اگر تکنیکهایی که درد زایمان را برایتان کم میکند را بدانید. بخشی از این آمادگی مربوط به طی دوره بارداری هست، تمرینهایی که باعث میشود شما در زمان زایمان راحتتر بتوانید زمانهای درد را مدیریت کنید. یکی از این تکنیکها تنفس صحیح هست که علاوه بر اینکه مانع تحلیل رفتن انرژی در طول زایمان می‌شود، سلامت خودتان و نوزاد در راه را تامین می‌کند و به خاطر اکسیژن رسانی به بافت‌های درگیر زایمان، درد را کم میکند.

نفس کشیدن مهم هست!

شرایط ترس و اضطراب زایمان ممکن هست باعث شود شما به جای تنفس عمیق و درست، نفس‌نفس زدن‌های کوتاه و سریع را انتخاب کنید، در حالی که این نوع تنفس به سرعت موجب خستگی و سرگیجه‌تان می‌شود و شما انرژی‌تان را برای ادامه فرایند زایمان از دست می‌دهید. به همین دلیل هست که پیش از زایمان بهتر هست تکنیکهای درست نفس کشیدن را یاد بگیرید.

تکنیک‌های تنفس را تمرین کنید

روش‌های عادی تنفس را در طول بارداری تمرین کنید تا بتوانید هنگام زایمان به سادگی به خاطر بیاورید و استفاده کنید. این چند روش مهم‌ترین روش‌های تنفس هستند.

  • به کلمه «آرام» فکر کنید و آن را در دو بخش «آااا» و «رااام» تکرار کنید. وقتی هوا را به داخل می‌کشید در ذهن‌تان به «آاا» و وقتی آن را بیرون می‌دهید به «رااام» فکر کنید. تمرکز کنید تا تکرار این کلمه برایتان طبق عادت نشود. موقع بازدم سعی کنید هر چیز بدی که در ذهن و بدن خود دارید، به هوا بسپارید و آن را با شدت به بیرون بدهید. روی عضلاتی که موقع استرس منقبض می‌شوند، تمرکز کنید و رهای‌شان کنید. یادتان باشد؛ شما باید مراقب بازدم‌های‌تان باشید، دم خودش مرتب می‌شود.
  • می‌توانید روش تنفس شمارشی را تمرین کنید. وقتی نفس می‌کشید به آرامی تا ۳ یا ۴ بشمارید و وقتی هوا را بیرون می‌دهید دوباره همان تعداد را بشمارید. معمولا دم با ۳ شماره و بازدم با ۴ شماره راحت‌تر هست.
  • روش دم از بینی و بازدم از دهان هم روش خوبی هست. یک نفس عمیق از بینی بکشید و آن را از دهان بیرون بدهید. می‌توانید موقع بازدم یک چیزی را بگویید، مثلا «هوووووو».

تنفس در آخرین مرحله زایمان

پس از باز شدن کامل دهانه رحم، نوبت وارد آوردن فشار هست. هرچند تا قبل از این مرحله شما به جز تحمل درد و حفظ انرژی‌تان کار دیگری نمی‌توانید بکنید، در این مرحله تنها کسی هستید که می‌تواند فرایند زایمان را جلو ببرد. فاز دوم زایمان مربوط به زور زدن و به دنیا آوردن کودک هست. در این مرحله به مادر گفته می‌شود که نفسش را نگه دارد و با تمام توان زور بزند، اما تحقیقات پزشکی ثابت کرده تنفس و به خصوص بازدم هیچ مشکلی در توانایی فشار آوردن مادر ایجاد نمی‌کند. می‌توانید یک نفس عمیق بکشید و با یک بازدم طولانی فشار را وارد کنید. لازم نیست نفس‌تان را نگه دارید. این کار مانع خون‌رسانی کافی به خودتان و کودک‌تان می‌شود. در طول یک انقباض که ممکن هست ۲۰ ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد هر چند بار که لازم هست نفس عمیق بکشید و دوباره فشار را وارد کنید. با این روش می‌توانید در طول هر انقباض چهار یا پنج بار فشار وارد کنید و کودک را در کانال زایمان جلو ببرید.

در این شرایط ممکن هست به خاطر احساس نکردن درد متوجه زمان شروع و پایان انقباض نشوید. برای زایمان بدون درد حتما یک ماما یا پرستار در کنار شما خواهد بود تا زمان شروع انقباض را به شما بگوید. به محض اطلاع او، نفس عمیق بکشید و تا زمانی که او پایان انقباض را اعلام نکرده، هر چند بار که می‌شود نفس بگیرید و زور بزنید.

نفس بکشید و فشار ندهید

ممکن هست بعضی خانم‌ها پیش از باز شدن کامل دهانه رحم احساس کنند می‌خواهند زور بزنند. با این حال فشار وارد کردن در این مرحله ممکن هست منجر به آسیب به دهانه رحم شود. به همین دلیل ماما از شما می‌خواهد طوری نفس بکشید که فشار وارد نکنید و البته این کار خیلی سخت‌تر از فشار وارد نکردن هست!

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما